Mikä on muuttunut nettipelialalla 20 vuoden aikana?

Online-pelaaminen on kehittynyt valtavasti viime vuosikymmenien aikana. Erityisesti pelialalla teknologian kehittyminen on näkynyt hurjina harppauksina. Vielä vuosikymmen sitten pelasimme konsolipelejä, kuten PlayStation 2:sta. Nykyisin voimme pelata jo virtuaalimaailmassa. Tässä artikkelissa kerromme pelialan merkittävimmistä muutoksista näinä menneinä vuosikymmeninä.

Jaetun näytön hidas kuolema

Ystävien tapaaminen pelaamisen merkeissä oli aiemmin hyvä tapa viettää perjantai-iltaa, mutta online-pelaamisen lisääntyneen suosion vuoksi tämä on entistä vaikeampaa. Vaikka jaetulla näytöllä pelaaminen ei ole koskaan ollut ihanteellinen tapa pelata pelejä, se synnyttää sosiaalisen ilmapiirin, jota ei vain voida luoda kuulokkeiden ja internet-yhteyden kautta.

Äskettäin Halo 5: Guardians -kehittäjät paljastivat, että he olivat poistaneet jaetun näytön pelistä. Koska jaettu näyttö on ollut osa Halo-sarjaa sen perustamisesta lähtien, tämä näyttää olevan viimeisin osoitus siitä, että jaettu näyttö on poistumassa peleistä lopullisesti.

Ilmaiset Free to Play -pelit

Kun markkinoille on tullut yhä useampia pelejä, kuluttajat ovat nykyisin yhä varovaisempia käyttämään kovalla työllään ansaittua rahaa muihin paitsi parhaimpiin peleihin. Tämä johti Free to Play -malliin, jossa valmistajat poistivat pelien hintaesteen vetääkseen pelaajia sisään siinä toivossa, että he käyttäisivät rahaa muihin asioihin. Vaikka Free to Play -peleissä ei ole mitään luonnostaan ​​väärin (ne voivat tosiasiassa olla erittäin hyödyllisiä kuluttajille, kun ne tehdään oikein), kustantajat ovat valitettavasti antaneet koko hommalle salaperäisen leiman, joka on nykyisin suorastaan ​​häpeällinen rahanottojärjestelmä. 

Suositut pelit, kuten Candy Crush, vaativat aktiivisesti maksua sen jälkeen, kun pelaajat ovat saavuttaneet tietyn pisteen. Free to Play -mallin väärinkäyttö on todiste siitä, että peliteollisuuden on edelleen löydettävä parempi yleinen hinnoitteluratkaisu eteenpäin mentäessä. Jos sinua kiinnostaa ilmainen pelaaminen, lue lisää.

Digitaaliset myymälät

Aikaisemmin fyysisen kopion etsiminen paikalliselta jälleenmyyjältä oli ainoa vaihtoehto, jos halusi ostaa pelin. Kun internetin latausnopeudet kasvoivat, pelien lataamisesta tuli tulevaisuuden aalto. Digitaalisista myymälöistä, kuten Valven Steam, tuli ensisijainen tapa ostaa PC-pelejä. Nyt on mahdollista ostaa jokainen uusi pelin julkaisupäivänä.

Pelimedia

Kymmenen vuotta sitten pystyit kävelemään paikalliseen lehtikioskiin ja valitsemaan haluamasi monista esillä olevista peleistä. Nykyään painotuotteet ovat kuolemassa, ja suurin osa pelijulkaisuista ovat joko siirtyneet verkkojulkaisuihin tai poistuneet kokonaan markkinoilta. Kun johtavat pelimediat, kuten IGN ja Gamespot, keskittyivät aiemmin uutisiin ja katsauksiin, nyt niistä on tullut multimediabrändejä, jotka toimittavat erilaisia ​​teksti-, ääni- ja videosisältöjä, jotka on rakennettu pelien ja muun viihteen ympärille. Vaikka ei näytä todennäköiseltä, että pelimediat poistuvat kokonaan pian, älä ihmettele, jos muutos tapahtuu seuraavan 10 vuoden aikana.

Parempi tarinankerronta

Pelit, jotka ovat isojen tiimien luomia ja joiden takana on suuri budjetti, ovat viime vuosina alkaneet muistuttaa elokuvia uusien pelilaitteiden tarjoamien jatkuvasti parantuneiden grafiikoiden ansiosta. Vaikka jotkut kriitikot ovatkin keskustelleet siitä, että peleistä tulee liian elokuvamaisia, koska pelien ja elokuvien välisen rajan hämärtyminen voi häivyttää pelejä taiteellisena muotona, jos niitä tehdään väärin, elokuvallisilla ominaisuuksilla varustettujen pelien yhdistäminen on suurelta osin parantanut tarinankerrontaa yleisesti keskipitkällä aikavälillä. Pelit tulevat lähentymään yhä enemmän elokuvarealismia seuraavan vuosikymmenen aikana.

Mobiilipelaaminen

Melkein kaikki omistavat nyt älypuhelimen, mikä on ehdottomasti ennuste, jota olisi ollut vaikea tehdä vuosikymmen sitten. Tilastokeskuksen mukaan kolmella neljästä 16–89 -vuotiaasta on omassa käytössään kosketusnäytöllä ja 3G- tai 4G-nettiyhteydellä varustettu puhelin. Tämä tarkoittaa myös sitä, että jokaisella on taskussa hienostunut kannettava pelilaite ja tämä on muuttanut dramaattisesti mobiilipelimarkkinoita. 

Kehitys on ollut huima. Nintendo oli aiemmin ainoa brändi mobiilipelaamisessa ja kaikki muistavat heidät Gameboy-brändinsä ansiosta. Mobiilipelaaminen on nykyisin kaikissa puhelimissa ja täällä pysyäkseen.

NetEnt ostaa pienempiä peliyhtiöitä

Ruotsalainen jättikonserni ja luultavasti maailman kuuluisin kasinopelivalmistaja NetEnt teki harppauksen kohti taattua alan ykkösasemaa ostamalla pienen, mutta innovatiivisen, peliyrityksen Red Tiger Gamingin. Syyskuun alussa vuonna 2019 julkaistu myyntiuutinen tuli yllätyksensä kasinoalalla, sillä Red Tiger on viime vuosina kasvattanut merkittävästi peliensä määrää ja samalla osuuttaan kasinopelien joukossa. Studio on kuitenkin odottanut vielä läpimurtoaan. Myyntisummaksi on ilmoitettu 200 miljoonaa puntaa eli yli 225 miljoonaa euroa. Lisäksi sopimukseen on lisätty kohta 23 miljoonan punnan eli hieman alle 26 miljoonan euron lisämaksusta vuonna 2022, joten lopullinen myyntisumma on lähes 250 miljoonaa euroa. Myynnin odotetaan toteutuvan välittömästi, ja Red Tiger Gaming Limited siirtyy täydellisesti NetEntin alaisuuteen vuoden 2020 aikana.

Red Tiger on valmistanut kasinopelejä vuodesta 2014 lähtien. Se on alusta lähtien pyrkinyt erityisesti Euroopan ja Aasian pelimarkkinoille B2B- ja B2C -pelituottajana. Yrityksen pelikokoelma sisältääkin monia aasialaisteemaisia kolikko- ja jättipottipelejä. Red Tigerin uutuus on ollut tarjota asiakkailleen mahdollisuuden voittaa päivittäisiä jättipotteja sen omalaatuisista jackpot-peleistä. Sen pelit ovat kuuluisia siitä, että casino bonukset aktivoituvat vaikeasti, mutta se on korvattu normaalia suuremmalla voittorivien voittomahdollisuudella. Yrityksen pelien yleinen maksimivoitto pyörii panos kerrottuna tuhannella tai kahdellatuhannella. Viime vuosina Red Tiger on kuitenkin pyrkinyt tuottamaan korkean volatiliteetin slotteja, jossa maksimivoittosumma on jopa panos 10 000-kertaisena. Sen pelejä voi pelata tänä päivänä yli 50 nettikasinolla.

Red Tigerin Laser Fruit oli huikea menestys

Red Tiger julkaisi toukokuussa vuonna 2018 slotin, jolla se nousi kaikkien pelaajien ja jopa kasinoalan suurempaan tietoisuuteen. Laser Fruit oli yrityksen ensimmäinen erittäin korkean varianssin ja mittavan suurta voittopotentiaalia sisältävä kolikkopeli. Sen julkaiseminen nosti studion täysin uuteen liigaan –pois normaaleja matalan ja keskitason varianssin pelejä valmistavien yritysten joukosta. Laser Fruit yllättikin kasinopelaajat, ja se pitää edelleen hallussaan ennätystä eniten voittotapoja tarjoavana slottina: niitä löytyy nimittäin 60 466 176 kappaletta. Kyseiset voittotavat aktivoituvat vasta bonuspelissä, kun taas peruspeliä pelataan 243 tavalla. Maksimivoittokin on yrityksen kaikkien aikojen suurin: panos 10 000-kertaisena. Peliä pystyy pelaamaan jopa 500 euron panoksella, joten kyseessä on merkittävä voittosumma maksimipanoksella pelatessa.

NetEntin kasvuhaaveet jatkuvat

Red Tigerin ostaminen on osa NetEntin kasvuhaaveita. NetEnt pystyy nyt hyödyntämään uutta teknologiaa tukeakseen yrityksen lisäkasvua. Kahden innovatiivisen peliyrityksen yhdistyminen mahdollistaa uudenlaisten kolikkopelien ilmestymisen alalle, sekä se tuo merkittävää vaikutusta liikevaihtoon jokaiselta kyseisten pelistudioiden toimimilta markkina-alueilta. Pienemmälle Red Tigerille muutos on vielä suurempi, sillä se pääsee käsiksi NetEntin melkeinpä rajattomaan kasinoyhteistyöverkostoon ja aivan uusiin maantieteellisiin toiminta-alueisiin, joka tuo automaattisesti sille uusia asiakkaita. NetEntin alaisuudessa Red Tigerin uskotaan kasvavan ja kehittyvän entisestään, tuoden markkinoille aivan uudenlaisia innovatiivisia peliratkaisuja, joissa on käytetty kummankin pelistudioiden parhaimpia puolia ja resursseja. Jäämme kuitenkin odottamaan NetEntin seuraavaa askelta kohti kasinopelivalmistajien kuninkuutta, jonka ensimmäisen askeleen se nyt otti.

Autoihinvaraosat.fi


autonvaraosastoreAutoihinvaraosat.fi on kansainvälisesti toimiva varaosaketju, joka toimittaa varaosat nopealla aikataululla kilpailukykyiseen hintaan. Autoihinvaraosat.fi verkkokaupan valikoimasta löytyvät kaikkien yleisimpien automerkkien valikoimat, kuten Volvo, BMW, Audi, VW, Opel ja monet muut automerkit. Hyvin laaja osavalikoima takaa osien löytyvyyden jopa vanhempiin yksilöihin, kuin myös uudempiin malleihin. Varaosakaupan suuremmat ostokset ovat ilmaisia rahtikulujen puolesta ja väärien tuotteiden palautus onnistuu vaivatta ilman rahtimaksuja. Tuotteiden maksu hoituu verkkopankkimaksujen, VISA, PayPalin tai lähes minkä tahansa avulla vaivattomasti.

miksi juuri Autoihinvaraosat.fi ?

    • Hinta
    • Laaja valikoima varaosia
    • Kaikki tunnetut automerkit
    • Kattava varasto varaosilla
    • Nopea toimitus
    • Vaivaton tuotteiden palautus

 

Kuinka oppia pelaamaan


Kaikki pelaaminen vaatii taitoa. Oli kyseessä sitten autolla kiihdyttäminen, avaruusolioiden ampuminen tai vaikka uhkapelien pelaaminen, niin kaikki nämä vaativat taitoa. Jotkut osaavat pelata pelejä luonnostaan ja heidän tarvitsee vain hioa taitojaan paremmiksi, mutta meidän muiden täytyy vain harjoitella. Luonnostaan hyviä tietokonepelaajia näkee nykyään yhä useammin, mutta sellaisissa peleissä kuten shakki nämä henkilöt pääsevät julkisuuteen asti.

Harjoitus tekee mestarin, sanotaan aina ja tottahan se on. Kun toistat saman asian tarpeeksi monta kertaa, opit tekemään sen aina paremmin. Peleissä tämä tarkoittaa reaktionopeuden paranemista, ratojen tuntemista tai autojen ja viritysten tuntemista. Toiston kautta oppii myös sen, että yksi häviö ei tarkoita lopullista menetystä ja että pitkän ajan kuluessa voitolle pääsee kuitenkin.

Tämä sama pätee kaikissa peleissä, kuten rahapeleissä. Kun pelaa rulettianetissä, pitää kokemuksella tai luontaisella matemaattisella taidolla osata sanoa mikä on kannattavaa ja mistä jää vain tyhjä arpa käteen. Kunnon matemaatikko osaa tietysti sanoa kaikkien tapahtumien todennäköisyydet, mutta kokemuksella voi kertoa miten lopulta pelin päätyttyä käy.

Aina kun pelissä on onnea mukana, täydellinen strategia on mahdottomuus. Onni muuttaa aina asioita pelissä, eikä sen takia sitä voida koskaan oppia täydellisesti hallitsemaan. On kuitenkin mahdollista minimoida onnen vaikutus oppimalla kuinka mahdollinen häviö voidaan korvata. Taktiikoitahan juuri rulettiin on kehitetty paljon ja vaikka ne eivät ole täydellisiä, päätyy niiden avulla useasti voitolle. Esimerkiksi martingale-taktiikka toimii usein, mutta pöytien panoskatto voi tulla pidemmän päälle vastaan. Kun on jotain ideaa siitämiten pelata rulettia, voikin käydä millä tahansa pelipaikalla ja tienata lisärahaa puhtaalla taidolla.

Kiihdytyspeli 2 pienellä tauolla


Kiihdytyspeli 2:sen tekeminen on pienellä tauolla johtuen Mikon varusmiespalvelusta. Pelin kehittämistä jatketaan kuitenkin vuoden sisällä jälleen normaaliin tapaan. Peliin on kuitenkin tehty jo valtavasti uusia ominaisuuksia ja muutoksia, mitkä tekevät pelistä hyvin teknisen ja mielenkiintoisen. Valitettavasti meillä ei kuitenkaan tässä vaiheessa ole antaa mitään tarkempia tietoja pelin valmistumisesta, saatikka edes ensimmäisten demoversioiden julkaisuun.

Kiihdytyspeli 2 edistyy


Kiihdytyspeli 2:n ohjelmakoodin tekeminen aloitettiin uudestaan viime vuoden toukokuussa. Tähän mennessä ollaan päästy jo pitkälle. Managerointipuoli alkaa olla jo jonkinlaisella mallilla, ja TDR:n fysiikkamoottorin integrointi on myös hyvällä alulla.

Kiihdytyspeli 2:sta tekee tällä hetkellä kaksi henkilöä:

  • Tony Rasmus – grafiikka, suunnittelu
  • Mikko Paukkonen (ruisleipa) – suunnittelu, käyttöliittymä, fysiikka, tekoäly ja muutenkin kaikenlaista käytännön toteutusta

Mikolla alkaa kuitenkin varusmiespalvelus 11.7.2011, joten kehitys hidastuu varmasti. Tavoitteena on kuitenkin saada aikaan mahdollisimman paljon ennen palveluksen alkamista.

Uutisosio avattu


Sivustolla on nyt uutissivu, johon lisätään uutisia, sekä sivustosta että Kiihdytyspeleistä. Tarkoituksena olisi lisätä varsinkin Kiihdytyspeli 2:n edistymiseen liittyviä uutisia.